بازیهای کامپیوتری بدون شک یکی از جذابترین قالبهای رسانه در عصر حاضر هستند و این مهم با توجه به تغییر الگوی تجاری موتورهای بازیسازی مانند Unreal Engine 4 و Unity در سالهای اخیر، شاهد رشد بیسابقهی تیمهای کوچک و بزرگ بازیسازی تحت عنوان بازیسازی مستقل شده است.
مجموعهی پیبُپاد ضمن تمرکز روی اصول طراحی بازی و توسعهی ساختار پروسهی تولید، هنرجویان این سرفصل را با مهارتهای فنی مورد نیاز جهت طراحی و ساخت بازیهای ویدیویی آشنا میکند.
گسترهی وسیع نیازهای تخصصی تولید محتوا در قالب این رسانه، منجر به دربرگیری طیف وسیعی از ابزارها و مهارتها شده است که هنرجویان مشتاق شناخت این قالب را با انتخابهای متنوعتری نسبت به سایر قالبها مواجه میکند.
بخش عمدهی دانش فنی مورد بحث، تحت عنوان سرفصل طراحی و تولید بازیهای کامپیوتری در مجموعهی آموزشی پیبُپاد، شامل موارد زیر خواهد بود:
مجموعه اطلاعاتی است که تجربهی بازیکن در مواجهه با بازی را پیش از آغاز پروسهی تولید به تصویر میکشد. این سند در مرحلهی اول عموما جهت توجیه سرمایهگذاران و جمعآوری بازخورد تهیه میشود و در نهایت از آن به عنوان مرجعی برای تولید بازی و جلوگیری از دور شدن از مسیر اصلی تولید استفاده میشود.
بخش مهمی از پروسهی تولید بازیهای رایانهای (و خیلی دیگر از موضوعات مشابه در تولید محتوای بستر رسانه)، توسعهی ورکفلو یا طراحی پایپلاین است که به معنای پیشبینی منابع مورد نیاز و اختصاص روشهای تولید و چینش صحیح روشهای انجام کار در مراحل مختلف پروسهی تولید است.
این مرحله که عموما بخش پر حجمی از فاز تولید را به لحاظ زمانی به خود اختصاص میدهد، شامل تولید منابع مورد نیاز محتوای بازی بسته به قالب و سبک اجرایی بازی مورد نظر میباشد که عموما توسط DCCها (3Ds Max, Maya, Blender, etc) تولید و جهت استفاده در موتورهای بازیسازی آمادهسازی میشوند.
این بخش که توسط طراح مراحل بازی طراحی و تولید میشود، داخل موتور بازیسازی با استفاده از اَسِتها صورت میگیرد و در نهایت بسته به نیاز، نورپردازی و آمادهسازی میگردد.
شامل چینش لاجیک داخل موتور بازیسازی با ابزارهای موجود (بلوپرینت) و یا کدنویسی و توسعهی ابزارهای لاجیک جهت به کارگیری محاسبات خاص (سی پلاس پلاس)، که ساختار رویدادهای بازی و روابط بین آنها را مشخص میکند.
پس از اتمام مراحل تولید، با توجه به انتخاب پلتفرم اولیه، در نهایت با تنظیمات لازم روی بستر هدف خروجی نسخهی اجرایی بازی انجام خواهد شد.
سرفصلهای آموزشی بخش طراحی و ساخت بازی، همراه با ابزارها و نرمافزارهای مورد استفاده در طول دوره، شامل مباحث زیر میباشند:
سرفصل |
ابزار |
---|---|
توسعهی پایپلاین | تئوری، Project Management, Gantt |
سناریو | قلم و کاغذ، MSWord |
سند طراحی بازی | قلم و کاغذ، MSWord، تکنیک انتخابی |
شناخت DCC | 3Ds Max |
شناخت انجین | Unreal Engine 4 |
مدلسازی سهبعدی | 3Ds Max |
تکسچرینگ و بافت دهی | 3Ds Max، Photoshop, Substance Painter |
استخوانبندی و ریگ | 3Ds Max، Biped | Cat | Bones، Unreal Engine 4 |
متحرکسازی | 3Ds Max، Unreal Engine 4 |
طراحی مراحل | Unreal Engine 4، C++ |
HUD | Unreal Engine 4، Blueprints، C++ |
ساخت متریالها و نورپردازی | Unreal Engine 4، Substance Painter، Photoshop |
برنامهنویسی و Logic | Unreal Engine 4، Blueprints، C++ |
توضیحات بیشتر در مورد مجموعه DCC ها و پلاگینهای موجود در دورههای طراحی و ساخت بازیهای کامپیوتری در جدول زیر قابل مشاهده هستند:
نرمافزار 3Ds Max (اغلب ترجمه شده تحت عنوان "کارگاه سهبعدی سازی مکس") معرف حضور بیشتر هنرجویان هست و عموما احتیاجی به توضیح ندارد. 3Ds Max یک نرمافزار جامع تولید محتوای سهبعدی، محصول شرکت Autodesk با مجموعهای نسبتا کامل از ابزارهای مورد نیاز مراحل تولید است که در اغلب موارد، قادر خواهد بود بدون نیاز به افزونههای دیگر، شما را از ایدهی ابتدایی تا خروجی نهایی همراهی کند.
Unreal Engine 4 یکی از قدرتمند ترین موتورهای ساخت بازی با پشتیبانی از پلتفرمهای محبوب (از جمله کنسولها، کامپیوترها و گوشیهای هوشمند) محصول شرکت Epic Games است که در سالهای گذشته با معرفی روند جدید قیمتگذاری انجین بر اساس سود حاصله از فروش بازی، موفق به اختصاص سهم بسیار بزرگی از بازار رو به رشد بازیهای مستقل به نفع خود شده.
توسعهی پایدار و مستمر، سیستم برنامه نویسی مبتنی بر Node تحت عنوان Blueprints، پشتیبانی از طیف وسیعی از سیستمهای عامل و کنسولهای مختلف، موتور رندر Realtime پیشرفته با پشتیبانی از APIهای روز، دسترسی به Source Code انجین برای توسعهی بخشهای مختلف بر حسب نیاز و خیلی موارد دیگر، جزئی از نکات قوت Unreal Engine 4 محسوب میشوند.
Substance Painter محصول قدرتمند Allegorithmic جهت توسعه و تسریع پایپلاین بافتدهی و ساخت متریال برای استفاده در انجینهای بازی و نرمافزارهای تولید محتوای دیجیتال است.
	 در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر، میتوانید علاوه بر مراجعه به بخش پرسشهای متداول، سوالات خود را از طریق فرم تماس و یا آدرس پست الکترونیکی info@pbopod.ir با ما در میان بگذارید، یا از طریق تلگرام یا شماره تماس 0922 766 1783 در ارتباط باشید.