آموزش ساخت بازی‌های رایانه‌ای در پرند

آموزش حرفه‌ای طراحی بازی‌های کامپیوتری

مجموعه‌ی پیبُپاد

بازی‌های کامپیوتری بدون شک یکی از جذاب‌ترین قالب‌های رسانه در عصر حاضر هستند و این مهم با توجه به تغییر الگوی تجاری موتورهای بازی‌سازی مانند Unreal Engine 4 و Unity در سال‌های اخیر، شاهد رشد بی‌سابقه‌ی تیم‌های کوچک و بزرگ بازی‌سازی تحت عنوان بازی‌سازی مستقل شده است.

مجموعه‌ی پیبُپاد ضمن تمرکز روی اصول طراحی بازی و توسعه‌ی ساختار پروسه‌ی تولید، هنرجویان این سرفصل را با مهارت‌های فنی مورد نیاز جهت طراحی و ساخت بازی‌های ویدیویی آشنا می‌کند.

گستره‌ی وسیع نیازهای تخصصی تولید محتوا در قالب این رسانه، منجر به دربرگیری طیف وسیعی از ابزارها و مهارت‌ها شده است که هنرجویان مشتاق شناخت این قالب را با انتخاب‌های متنوع‌تری نسبت به سایر قالب‌ها مواجه می‌کند.

بخش عمده‌ی دانش فنی مورد بحث، تحت عنوان سرفصل طراحی و تولید بازی‌های کامپیوتری در مجموعه‌ی آموزشی پیبُپاد، شامل موارد زیر خواهد بود:

  • سند طراحی بازی

    مجموعه اطلاعاتی است که تجربه‌ی بازی‌کن در مواجهه با بازی را پیش از آغاز پروسه‌ی تولید به تصویر می‌کشد. این سند در مرحله‌ی اول عموما جهت توجیه سرمایه‌گذاران و جمع‌آوری بازخورد تهیه می‌شود و در نهایت از آن به عنوان مرجعی برای تولید بازی و جلوگیری از دور شدن از مسیر اصلی تولید استفاده می‌شود.

  • توسعه‌ی Pipeline یا Workflow

    بخش مهمی از پروسه‌ی تولید بازی‌های رایانه‌ای (و خیلی دیگر از موضوعات مشابه در تولید محتوای بستر رسانه)، توسعه‌ی ورکفلو یا طراحی پایپلاین است که به معنای پیش‌بینی منابع مورد نیاز و اختصاص روش‌های تولید و چینش صحیح روش‌های انجام کار در مراحل مختلف پروسه‌ی تولید است.

  • مراحل تولید Assetهای بازی

    این مرحله که عموما بخش پر حجمی از فاز تولید را به لحاظ زمانی به خود اختصاص می‌دهد، شامل تولید منابع مورد نیاز محتوای بازی بسته به قالب و سبک اجرایی بازی مورد نظر می‌باشد که عموما توسط DCCها (3Ds Max, Maya, Blender, etc) تولید و جهت استفاده در موتورهای بازی‌سازی آماده‌سازی می‌شوند.

  • طراحی و ساخت مراحل بازی

    این بخش که توسط طراح مراحل بازی طراحی و تولید می‌شود، داخل موتور بازی‌سازی با استفاده از اَسِت‌ها صورت می‌گیرد و در نهایت بسته به نیاز، نورپردازی و آماده‌سازی می‌گردد.

  • منطق یا لاجیک در موتور بازی سازی

    شامل چینش لاجیک داخل موتور بازی‌سازی با ابزارهای موجود (بلوپرینت) و یا کدنویسی و توسعه‌ی ابزارهای لاجیک جهت به کارگیری محاسبات خاص (سی پلاس پلاس)، که ساختار رویدادهای بازی و روابط بین آن‌ها را مشخص می‌کند.

  • خروجی بازی روی پلتفرم

    پس از اتمام مراحل تولید، با توجه به انتخاب پلتفرم اولیه، در نهایت با تنظیمات لازم روی بستر هدف خروجی نسخه‌ی اجرایی بازی انجام خواهد شد.

سرفصل‌های آموزشی بخش طراحی و ساخت بازی، همراه با ابزارها و نرم‌افزارهای مورد استفاده در طول دوره، شامل مباحث زیر می‌باشند:

سرفصل
ابزار
توسعه‌ی پایپلاین تئوری، Project Management, Gantt
سناریو قلم و کاغذ، MSWord
سند طراحی بازی قلم و کاغذ، MSWord، تکنیک انتخابی
شناخت DCC 3Ds Max
شناخت انجین Unreal Engine 4
مدلسازی سه‌بعدی 3Ds Max
تکسچرینگ و بافت دهی 3Ds Max، Photoshop, Substance Painter
استخوان‌بندی و ریگ 3Ds Max، Biped | Cat | Bones، Unreal Engine 4
متحرکسازی 3Ds Max، Unreal Engine 4
طراحی مراحل Unreal Engine 4، C++
HUD Unreal Engine 4، Blueprints، C++
ساخت متریال‌ها و نورپردازی Unreal Engine 4، Substance Painter، Photoshop
برنامه‌نویسی و Logic Unreal Engine 4، Blueprints، C++

توضیحات بیشتر در مورد مجموعه DCC ها و پلاگین‌های موجود در دوره‌های طراحی و ساخت بازی‌های کامپیوتری در جدول زیر قابل مشاهده هستند:

نرم‌افزار 3Ds Max (اغلب ترجمه شده تحت عنوان "کارگاه سه‌بعدی سازی مکس") معرف حضور بیشتر هنرجویان هست و عموما احتیاجی به توضیح ندارد. 3Ds Max یک نرم‌افزار جامع تولید محتوای سه‌بعدی، محصول شرکت Autodesk با مجموعه‌ای نسبتا کامل از ابزارهای مورد نیاز مراحل تولید است که در اغلب موارد، قادر خواهد بود بدون نیاز به افزونه‌های دیگر، شما را از ایده‌ی ابتدایی تا خروجی نهایی همراهی کند.

Unreal Engine 4 یکی از قدرتمند ترین موتورهای ساخت بازی با پشتیبانی از پلتفرم‌های محبوب (از جمله کنسول‌ها، کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند) محصول شرکت Epic Games است که در سال‌های گذشته با معرفی روند جدید قیمت‌گذاری انجین بر اساس سود حاصله از فروش بازی، موفق به اختصاص سهم بسیار بزرگی از بازار رو به رشد بازی‌های مستقل به نفع خود شده.

توسعه‌ی پایدار و مستمر، سیستم برنامه نویسی مبتنی بر Node تحت عنوان Blueprints، پشتیبانی از طیف وسیعی از سیستم‌های عامل و کنسول‌های مختلف، موتور رندر Realtime پیشرفته با پشتیبانی از APIهای روز، دسترسی به Source Code انجین برای توسعه‌ی بخش‌های مختلف بر حسب نیاز و خیلی موارد دیگر، جزئی از نکات قوت Unreal Engine 4 محسوب می‌شوند.

Substance Painter محصول قدرتمند Allegorithmic جهت توسعه و تسریع پایپلاین بافت‌دهی و ساخت متریال برای استفاده در انجین‌های بازی و نرم‌افزارهای تولید محتوای دیجیتال است.


در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید علاوه بر مراجعه به بخش پرسش‌های متداول، سوالات خود را از طریق فرم تماس و یا آدرس پست الکترونیکی info@pbopod.ir با ما در میان بگذارید، یا از طریق تلگرام یا شماره تماس   0922 766 1783 در ارتباط باشید.