ساخت انیمیشن در ذات خود، یک کار تیمی است و انیمیشن سهبعدی هم از این قاعده مستثنی نیست. دلیل اصلی آن هم گسترهی وسیعی از دانش فنی و تخصص و همچنین ابزارهایی است که در پروسهی تولید آن نقش ایفا میکنند. به هر حال بسیاری از سازندگان انیمیشنهای کوتاه و جشنوارهای و حتی برخی از هابیستها، تکنیکهای خاصی از آن را به صورت تیمهای کوچک دو یا سه نفره و حتی تک نفره تجربه میکنند.
رویکرد مجموعهی پیبُپاد در دورههای تحت طبقهبندی انیمیشن سهبعدی، بیشتر با گرایش آموزش تکنیکی آن با استفاده از ابزارهای پرطرفدار تولید سهبعدی کامپیوتری است.
سرفصلهای آموزشی بخش انیمیشن، همراه با ابزارها و نرمافزارهای مورد استفاده در طول دوره، شامل مباحث زیر میباشند:
سرفصل |
ابزار |
---|---|
توسعهی پایپلاین | تئوری، Project Management, Gantt |
ایده پردازی، سیناپس و سناریو نویسی | قلم و کاغذ، MSWord |
طراحی شخصیتها و فضاها | تکنیک انتخابی |
استوریبرد و استوری ریل | تکنیک انتخابی، Adobe Premiere |
مدلسازی سهبعدی | 3Ds Max |
تکسچرینگ و بافت دهی | 3Ds Max, Photoshop, Substance Painter |
ساخت متریال | 3Ds Max, Mental Ray | VRay | Redshift |
متحرکسازی پایه | 3Ds Max |
استخوانبندی و ریگ | 3Ds Max, Biped | Cat | Bones | MaxScript |
نورپردازی | 3Ds Max, Mental Ray | VRay | Redshift |
رندر | 3Ds Max, Mental Ray | VRay | Redshift |
شبیهسازی رفتار فیزیکی مایعات | 3Ds Max, RealFlow, Particle Flow |
شبیهسازی رفتار فیزیکی آتش، دود و انفجار | 3Ds Max, FumeFX, RayFire, Particle Flow |
شبیهسازی رفتار فیزیکی پارچه و لباس | 3Ds Max, Cloth, Marvelus Designer |
کامپوزیت و ترکیب تصاویر | After Effects | Fusion |
اصلاح رنگ و اصلاح تصاویر | After Effects | Fusion |
صداگذاری و میکس نهایی | Adobe Premiere, Adobe Audition |
توضیحات بیشتر در مورد مجموعه DCC ها و پلاگینهای موجود در دورههای انیمیشن در جدول زیر قابل مشاهده هستند:
نرمافزار 3Ds Max (اغلب ترجمه شده تحت عنوان "کارگاه سهبعدی سازی مکس") معرف حضور بیشتر هنرجویان هست و عموما احتیاجی به توضیح ندارد. 3Ds Max یک نرمافزار جامع تولید محتوای سهبعدی، محصول شرکت Autodesk با مجموعهای نسبتا کامل از ابزارهای مورد نیاز مراحل تولید است که در اغلب موارد، قادر خواهد بود بدون نیاز به افزونههای دیگر، شما را از ایدهی ابتدایی تا خروجی نهایی همراهی کند.
After Effects یکی از نرمافزارهای ترکیب و اصلاح تصاویر مبتنی بر چینش لایههاست که به دلیل بهرهوری از رابط کاربری شناخته شدهی شرکت سازندهی خود (Adobe)، از محبوبیت بسیار زیادی نسبت به سایر همردهها برخوردار است.
Premiere یکی از ابزارهای قدرتمند تدوین و صداگذاری (و اخیرا اصلاح رنگ حرفهای) محصول شرکت محبوب Adobe است که تقریبا بعنوان یکی از ابزارهای ثابت پایپلاین انیمیشن و ویژوال افکت، حضور پر رنگی در صنعت سینما و انیمیشن دارد.
نرمافزار RealFlow محصولی قدرتمند از شرکت NextLimit است که به طور تخصصی به شبیه سازی رفتار سیستمهای ذرهای و اجسام سه بعدی فیزیکی شامل رفتار گازها، مایعات، سطوح نرم و سخت، در برابر شرایط بازسازی شدهی فیزیکی میپردازد و قادر است دادههای پردازش شده را در قالب فرمتهای قابل درک برای سایر نرمافزارهای جامع تولید محتوای دیجیتال (از جمله 3Ds Max)، خروجی بگیرد.
FumeFX یک افزونهی قدرتمند محصول شرکت Sitni Sati است که امروزه برای بیشتر نرمافزارهای جامع تولید محتوای دیجیتال سه بعدی (و از دیرباز بعنوان یکی از محبوبترین افزونههای 3Ds Max) با تمرکز بر روی شبیهسازی انفجار و رفتار دود و آتش مبتنی بر Voxel منتشر میشود.
RayFire یک افزونه بر پایه MaxScript است که توسط Mir Vadim نوشته شده و با تمرکز بر روی شکستن و خرد کردن اجسام و شبیهسازی فیزیکی رفتار آنها پس از خرد شدن، تبدیل به یکی از ابزارهای محبوب استودیوهای بزرگ و تیمهای کوچک VFX در سالهای اخیر شده.
Mental Ray یکی از قدرتمندترین موتورهای رندر مبتنی بر الگوریتمهای Raytracing است که از دیر باز بخشی جدا نشدنی از پرکاربردترین مجموعههای تولید محتوای سهبعدی بوده و مجموعهی کاملی از امکانات مورد نیاز پایپلاین VFX را تغذیه میکند.
این موتور رندر پس از گذراندن فراز و نشیبهای طولانی و سیاستهای تجاری، در نهایت در بیستم نوامبر 2017 توسط مالک حقوقی وقت آن Nvidia از مدار توسعه خارج شد تا نسخهی 3.14 تبدیل به آخرین نسخهی منتشر شده از آن گردد.
نسخهی 3.13.6 این موتور رندر هنوز به عنوان پرکاربردترین موتور Raytracer رایگان با قابلیت Distributed Bucket Rendering و Network Rendering روی نرمافزارهای 3Ds Max و Maya در پایپلاین VFX تیمهای کوچک و بزرگ در حال پردازش تصویر است.
V-Ray یکی از محبوبترین و پر کاربرد ترین موتورهای رندر مبتنی بر الگوریتم Raytracing و محصول شرکت بلغارستانی خلاق Chaos Group با مدیریت Peter Mitev است.
رابط کاربری پویا، توسعهی پایدار امکانات و بروز رسانیهای مستمر، بازاریابی اصولی و قیمت قابل رقابت این موتور رندر، آن را به سرعت به یکی از فراگیرترین راهکارهای رندر سهبعدی بین جمع کثیری از کاربران نرمافزارهای جامع تولید محتوای دیجیتال سهبعدی کرده است.
Marvelous Designer بدون شک بهترین نرمافزار اختصاصی شبیهساز رفتار پارچه و طراحی و دوخت لباس است که با فاصلهی زیاد از رقبای موجود (موتورهای داخلی نرمافزارهای سهبعدی جهت شبیهسازی لباس و پارچه) قدرتمندترین ابزار اختصاصی طراحی و دوخت لباس و شبیهساز با قابلیت پردازش چند هستهای سالهای گذشته به شمار میرود.
	 در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر، میتوانید علاوه بر مراجعه به بخش پرسشهای متداول، سوالات خود را از طریق فرم تماس و یا آدرس پست الکترونیکی info@pbopod.ir با ما در میان بگذارید، یا از طریق تلگرام یا شماره تماس 0922 766 1783 در ارتباط باشید.